ראשיאודותצלילה וטיוליםשונותגלריהספר מבקריםמפת האתרenglish
צלילה וטיולים > הפיליפינים 2009 > התחלת הטיול > ספארי צלילה בטובטהא > צלילה באנילאו > כרישי לוויתן בדונסול

הפיליפינים, אפריל 2009: ספארי צלילה ב-Tubbataha

10.4.2009
הגענו למעגן של פוארטו פרינססה ועלינו על הסטלה מאריס אקספלורר, או "סטלה" בקיצור. קבלת הפנים היתה צוננת ורק בסביבות 6 וחצי בערב היה לנו תדריך. עד אז ישבנו על הסיפון העליון, מפצחים גרעינים ומתחילים להכיר כמה מהצוללים הנוספים שעימם התחברנו במהלך הספארי. צוות הדייב מסטרים כלל את ווין מנהל הספינה עם מבטא אוסטרלי כבד, סיימון הבריטי ו-ווין המקומי. מילאנו את הטפסים, שילמנו 65$ כ"א דמי ביקור בשמורה הימית ואכלנו ארוחת ערב. מפה לשם כבר 9 בערב והרגשת העייפות כבדה מאד. פניתי לווין מנהל הספינה בבקשה שיבדוק אם ניתן למלא את מיכל ה-15 ליטר בנייטרוקס 32% ומאד קיוויתי שהתשובה תהיה חיובית. בדרך כלל בין מיכל נייטרוקס 12 ליטר לאויר 15 ליטר אני אעדיף יותר נפח באויר.

החדר המרווח שלנו על ה-Stella Maris Explorer, כמעט ברוחב הספינה

מהתרשמות ראשונה הספינה נראית טוב. החדר גדול ומרווח והחשוב מכל: המזגן המפוצל בחדר עובד כמו שצריך, כבר התחלה טובה, האוכל טעים, במקלחת מים חמים - אז מי צריך יוצר מזה? לקחתי בונין (תודה אורן) ויאללה לישון.

11.4.2009
קמנו בבוקר אחרי לילה קשה של הפלגה בים פתוח, לילה שבו השרירים עובדים גם כשישנים וגם זה מעט מדי. מי שרגיש לגלים גבוהים (או לא לוקח כדור) מן הסתם יקיא או לפחות ירגיש מאד רע.

איפה זה טובטהא?

פירוש השם "טובטהא" מהשפה הסמאלית (קבוצה אתנית בפיליפינים) הוא "ריף ארוך החשוף בשפל". באמצע ים סולו (Sulu), מרחק 150 ק"מ דרומית-מזרחית לפוארטו פרינססה, נמצאים שני ריפים גדולים באמצע הים. הריף באטול הצפוני של טובטהא אורכו 16 ק"מ ורחובו 3 ק"מ. זה פשוט ענק ועד שלא מגיעים לשם ורואים בעיניים, קשה לתפוס את הגודל של הריף הזה. צריך קצת להתרגל שאין שום יבשה באופק, נקודות היבשה היחידות הן אי הציפורים שהוא אי קטן מוגן של ציפורים מקומיות ורבייה של צבי ים, אי קטן עליו נמצא מגדלור ורצועת חול קטנה שנעלמת בגאות שם גרים פקחי השמורה בסבב של שלושה חודשים. בצד הפנימי של האטולים נמצאות הלגונות שהכניסה אליהן גם היא אסורה.

Dives sites of Tubbataha אתרי הצלילה בטובטהא

כל הצלילות הן צלילות זרם, לעיתים זרם עדין והרבה פעמים זרמים מאד חזקים. כל הצלילות הן צלילות קיר נפלאות, לפעמים רואים את הקיר מגיע עד 40 מטר לקרקע החולית ולפעמים הוא ממשיך עד העומק ולרוב כל צלילה מסתיימת בחלק העליון של הריף. גם הקירות וגם החל העליון של הריף בריאים ומלאים באלמוגים קשים ורכים בכמויות אדירות, ולהקות דגים. כרישי שונית לבני-קצה וצבים נראים בכל צלילה, כמו גם סוגים שונים של בטאים. בכל יום אפשר לצלול 4 צלילות יום וצלילת לילה אחת. לצערי לא צללתי ולא צילמתי בכל הצלילות ועל זה בהמשך... תיאורי הצלילה הם סובייקטיבים לחלוטין וקשורים אצלי בעיקר להרגשה כללית בצלילה, תנאי הים, מה ראינו ומה לא ואיך הסתדרתי עם ציוד הצילום שזו פעם ראשונה שאני צולל עם ציוד כבד ומסורבל. למדתי (שוב) שלצלם מתחת למים עם מצלמת SLR זה לא עדי כדי כך פשוט. בחלק מהצלילות ירדתי בלי המצלמה כדי להרגיש יותר חופשי או כדי לא להסתבך עם הזרמים ולפעמים סתם כדי לחזור לאותה הרגשה של צלילה נטו, כך שלא יצא לי לצלם הרבה. התמונות שמלוות את יומן הצלילות לא תמיד תואמות לאתר הצלילה הספציפי, אך כולן צולמו במהלך הספארי.

Tubbataha: Stella Maris Explorer

יומן צלילות
11.4.2009
צלילה 1 | אתר: Malayan Wreck | זמן: 48 דקות | עומק: 29.9 מ' | עומק ממוצע: 16.2 מ' | טמפ': 29° | ****
צלילת צ'ק דייב מצוינת, ניצפו כ-10 כרישי white tip ובסוף הצלילה 4 בטאים גדולים מסוג Thorny. פעם ראשונה שאני פוגש כאלו.

צלילה 2 | אתר: Wall Street | זמן: 50 דקות | עומק: 27.7 מ' | עומק ממוצע: 15.2 מ' | טמפ': 29° | ***

לפני הצלילה השניה ווין מודיע לי שבדקו את מיכל ה-15 ליטר ששכרתי והוא נמצא נקי כך שאפשר למלא אותו בנייטרוקס 32%. קצת מאכזב שבספארי יקר מחיר הנייטרוקס לא כלול, אבל בשביל סדרת צלילות באמצע הים אני מוכן לשלם על זה. התמחיר הוא 10$ לכל צלילת נייטרקוס או 120$ לכל ששת ימי הצלילה.

הצלילה השניה היתה פחות טובה מהקודמת, הראות לא היתה טובה כל כךת משהו כמו 10 מטרים, לא נראו דברים מיוחדים למרות השריף מאד יפה. כמו בכל ספארי היום הראשון תמיד יותר מעייף. עד שמתרגלים, ההתארגנות על ה-chase boat קצת מעייפת. הן ללא סככה בגלל הרוחות ודי צפופות. המאזן והמיכל תמיד נמצאים על הסירה ויורדים אליהן רק עם מסכה, סנפירים ומשקולות. מצד שני הצוות המקומי מעולה. גם בהתארגנות לפני הצלילה הם עוזרים בכל דבר ובסוף הצלילה הם סוחבים את כל הציוד מהסירה לספינה ושוטפים את כל הציוד לאחר כל צלילה. פינוק אמיתי.

Tubbataha: ריף עשיר במניפות

צלילה 3 | אתר: Amos Rock | זמן: 51 דקות | עומק: 22 מ' | עומק ממוצע: 13.7 מ' | טמפ': 31° | ***
הראות עדיין לא השתפרה והזרמים השתנו 3 פעמים וגרמו לנו לחזור תמיד על עקבותינו. בסוף הצלילה ראינו 2 כרישים גדולים וצב. באתר הזה רואים מדי פעם מנטות, אבל לא הפעם.

Tubbataha: ספוגי חבית ענקיים

צלילה 4 | אתר: South Park | זמן: 53 דקות | עומק: 19.8 מ' | עומק ממוצע: 11.6 מ' | טמפ': 31° | ***
בצלילה זו חניית הבטיחות היתה יותר טובה מהצלילה עצמה עם שלושה כרישים גדולים. בסה"כ ריף יפה מאד, לא היו זרמים והראות עדיין לא השתפרה.

Tubbataha: כרישי ריף לבני-קצה

12.4.2009
צלילה 5 | אתר: Washing Machine | זמן: 44 דקות | עומק: 31 מ' | עומק ממוצע: 15.9 מ' | טמפ': 31° | ***
השם של האתר מעיד על אופיו: זרמים חזקים מאד, אבל בצלילת ההשכמה הזו כמעט ולא היו זרמים. הראות שהשתפרה והריף היפה עושים את הצלילה הזו. אם כי הריפים פה פחות ציבעוניים מהים האדום המסה של האלמוגים פה מההמת. מלבד Bull Shark הרחק בכחול, לא ניצפו דברים אחרים.

Tubbataha

צלילה 6 | אתר: Shark Airport | זמן: 51 דקות | עומק: 25.3 מ' | עומק ממוצע: 12.5 מ' | טמפ': 28° | *****
wow! איזו צלילה מעולה! כבר בהתחלה על הקרקע, בעומק של 40 מטר, קבוצה גדולה של כרישי white tip גדולים. הצלילה החלה בעומק של 25 מטר עם זרם קל לאורך הקיר. הקיר עצמו מלא בחיים וצללנו לאורכו עד לאזור היותר רדוד שלו. שם ראיתי את אחד הריפים היפים ביותר שראיתי בחיי, עמוס בצפיפות באלמוגים קשים ורכים, להקות של דגי ריף ומדי פעם עברו גם כרישי white tip. כמה דקות ברדוד ומתחיל זרם מטורף שלוקח אותנו בטיסה לאורך מאות מטרים. חוויה מעולה להיסחף בזרם חזק כשמדי פעם כרישים עוברים, לצערי לא קרוב מדי.

Tubbataha: ריף בריא ועשיר

צלילה 7 | אתר: South Airport | זמן: 51 דקות | עומק: 22 מ' | עומק ממוצע: 8.8 מ' | טמפ': 30° | ***
זה לא מפתיע כמה האוזניים יכולות לחבל בהנאה של הצלילה. בעיות קשות בפימפום מונעות ממי לרדת מהר. באתר הזה תכננו להגיע ל-manta point אבל בגלל הזרמים לא הצלחנו. אז מה כן ראינו? דבר ראשון: הקיר מאד יפה ועשיר עם מערות קטנות בתוכו, כמה ג'קים גדולים, להקה בינונית של ברקודות, צב אחד גדול ואחר יותר קטן שברח לכחול. כמויות האלמוגים (ולא רק באתר הזה) מדהימות. מרבצים גדולים של אלמוגים קשים ורכים, ללא הלבנה או הרס. בנוסף בטובטהא יש הרבה ספוגי חבית בגדלים ענקיים, משהו שלא ראיתי במקומות אחרים שצללתי בהם. אמנם בדרום תאילנד ראיתי הרבה ספוגי חבית, אבל כאן מספרם וגודלם הרשים מאד.

Tubbataha: ספוגי חבית ענקיים, הפעם עם קנה מידה

13.4.2009
צלילה 8 | אתר: Malayan Wreck | זמן: 52 דקות | עומק: 25.9 מ' | עומק ממוצע: 14 מ' | טמפ': 30° | ***
אני לא יודע אם זו היתה צלילה מבאסת או לא. הצלילה עצמה היתה טובה, אבל מה שמסביב ביאס אותי. יצאנו לכחול כדי לנסות לראות כרישי פטיש שלרוע מזלנו לא הגיעו. בדרך לכחול, חוץ מבעיות אוזניים שהחמירו, ראיתי כיצד בורג אחד מהזרוע של הפלאש צולל למעמקים. זה יותר מבאס שזה לא ציוד שלי. (החלק הסורר הוחלף בחדש בהונג קונג). באתר הזה היו כרישי white tip רבים, שכבר הפסקנו לספור אותם ואיפלו הפכנו אדישים אליהם במידת מה. ככה זה, אחרי שרואים כמה בכל צלילה מתרגלים לנוכחותם. הם היו גם בעומק וגם בחלקו העליון של הריף. בחלק החולי היו הרבה מהם, חלקם אכלו דגים, אחרים סתם נחו בחול ואיפשרו להתקרב אליהם, לצערי רק עד גבול מסויים.

Tubbataha: כריש ריף לבן-קצה

צלילה 9 | אתר: Ko-Ok Corner | זמן: 51 דקות | עומק: 19.5 מ' | עומק ממוצע: 11.3 מ' | טמפ': 30° | ***
צלילה שבה היינו לראות להקות גדולות של דגים: ג'קים, טרווליז ותוכינוני hump head! מכל אלו ראינו רק כמה פרטים של תוכינוני ה-hump head שגם זה מצויין כי לי זו הפעם הראשונה שאני רואה אותם. בסוף הצלילה - להקת ברקודות.

צלילה 10 | אתר: South West Wall | זמן: 51 דקות | עומק: 11.9 מ' | עומק ממוצע: 8.8 מ' | טמפ': 30° | **
ניסיון אחרון לבדוק את מידת סיבולת כאב האוזניים שלי. אחרי צלילה זו החלטתי לנוח לזמן מה. קיר יפה למרות שלא הצלחתי להעמיק מעבר ל-10 מטר. בצלילה הזו, כמו בכמה אחרות מצאנו pigmy sea horse, כמה חשופיות ובכלל מבחינת מאקרו בריפים בטובטהא יש הרבה מה לראות מבחינת מאקרו. "הבעיה" היחידה היא ההתרכזות הרבה מדי בחיות גדולות.

Tubbataha: Pigmy Sea Horse

על הצלילה הרביעית היום ב-Delsan Wreck ויתרתי אבל מי שצלל בצילה הזו דיווח על כמה marble rays ולהקה גדולה של ג'קים. קריסטיאן היה וצילם.

Tubbataha: להקה ענקית של ג'קים

אני בינתיים יושב על הסיפון העליון, מביט בריף הענקי אשר מולי, על המיגדלור שנמצא על אי קטן ועל צבעי הטורקיז העזים של הריף. כל מה שמסביב, כולל אותי, נמצאים באמצע הים הגדול הזה. נכון, אני מבואס בגלל האוזניים הכואבות, אך עדיין ההנאה היא רבה. עברתי את נקודת השבירה ומשתדל להנות. יהיה מה שיהיה.

Tubbataha: המגדלור

14.4.2009
בגלל האוזניים ויתרתי על צלילת ההשכמה וישנתי כמו שצריך עד 8 בבוקר. מי שכן יצא לצלול ב-Delsan Wreck חזר עייף מהזרמים הקשים שכללו גם זרמים עולים ויורדים.

צלילה 11 | אתר: South West Wall | זמן: 40 דקות | עומק: 26.5 מ' | עומק ממוצע: 15.5 מ' | טמפ': 29° | ***
צלילה נוספת באתר הזה שהיתה טובה גם בגלל שהאוזניים השתפרו, עדיין לא מושלם אבל יותר טוב מאתמול. יש כאן מאקרו מצויין כמו pigmy sea horses, red fire goby, שכנראה הם נדירים יחסית אך באתר הזה הם היו רבים. אחרים ראו leaf scorpion fish. יש הרבה מה לראות. לקראת סוף חניית הבטיחות הופיע צב.

Tubbataha: Red Fire Goby

צלילה 12 | אתר: Delsan Wreck | זמן: 44 דקות | עומק: 24.7 מ' | עומק ממוצע: 12.2 מ' | טמפ': 30° | ***
הריף היה פחות מרשים אבל היו הרבה כרישי white tip, להקה קטנה של ג'קים וריי אחד שהיה בסביבה.

Tubbataha: כריש ריף לבן-קצה

15.4.2009
צלילה 13 | אתר: North Wall | זמן: 49 דקות | עומק: 11.6 מ' | עומק ממוצע: 6.1 מ' | טמפ': 31° | ****
בעיות האוזניים לא מרפות ממני ובצלילה הזו אני בעומק ממוצע של 6 מטרים, אבל הצלילה מקסימה: ריף יפה ובריא, עמוס באלמוגים, כריש white tip שעבר קרוב אליי, שני צבים ושלושה לובסטרים. צלילה שלצערי לא יכולתי לצלם בה.

Tubbataha: ריף בריא ומלא אלמוגים

לבסוף מצב האוזניים החמיר עד שנאלצתי להפסיק כליל את הצלילות שלי ולפניי עוד יום וחצי של צלילות. מצב מאד מתסכל: כל המרחק וכל הכסף שהספארי עלה ובגלל מערכת סינוסים מיותרת בגוף האדם (לפחות בכל מה שקשור לצלילה) חלק גדול מהצלילות נדפקו, קרוב לחצי מהן. ניסיתי טיפות כאלו ואחרות, כדורים, שטיפות אבל התעלות צריכות להתנקות מעצמן, צריך להרפות מהלחץ. עבדתי על עצמי ובהחלט ניסיתי שהתסכול לא יישתלט עליי, לרוב בהצלחה, מדי פעם קיללתי, לא זוכר את מי, אבל בהחלט גם זה יצא לי.

16.4.2009
את שאר הזמן אני מעביר בקריאת ספרים, מוזיקה וסוג והתרגעות מול הנוף המיוחד של טובטהא, סוג של מדיטציה. מה שהיה היה טוב וטוב שהיה, למרות התיסכול שלאט לאט התמוגג לו. כשלא צוללים יש פתאום פנאי לחשוב על הרבה דברים, לשבת ולהביט בים הגדול, להרהר אם עוד דור או שניים יישאר משהו מהמקום היפה הזה ולשמוח בחלקי שהגעתי גם לכאן.

Tubbataha

אני ומיכל החלטנו על הספינה לשנות את מסלול הטיול בפיליפינים. במקום לצלול בקורון נמשיך ממנילה לאנילאו. שילוב של ראות גרועה בקורון וצלילות עומק שלא יהיו מתאימות למצב האוזניים שלי הכריעו את הכף. באנילאו נוכל להירגע קצת, לצלול באיזי ולהתמקד בהרבה מאקרו משובח שיש למקום הזה להציע.

17.4.2009
הספארי על בעיות האוזניים שלו הסתיים. אם עוד התלבטנו אם להגיע לנהר התת-קרקעי המפורסם או לא, העיכוב על הספינה עד שתגיע ההסעה חזרה לעיירה החליט עבורנו שלא. האמת שגם ככה הרגשתי עייף ולמרות שכנראה לא תהיה לי הזדמנות לבקר שם שוב, נאלצתי לוותר על התענוג. יובל, ישראלי אחר שהיה על ספינה אחרת אמר שהטיול לנהר מומלץ מאד. אחרי שהתמקמנו חזרה במלון, וסידרנו עניני כסף מול פאולו, יצאנו להסתובב בעיירה. מצאנו מסעדת דגים מעולה, חבל שאיני זוכר את שמה. מנה עיקרית ב-18 ש"ח, אני סטייק טונה ומיכל שרימפים, תענוג קולינרי, ביקור בחנות מזכרות של עבודות עץ מקומיות לקניית מסיכה למטבח (קניית מסיכה מקומית בכל טיול היא מסורת ביתית) ובערב בילינו בארוחת שחיתות גדולה עם חברים מהספארי שאליו הזמנו את סיימון ה-DM שלנו כאות תודה על השירות המצויין שקיבלנו ממנו.