ראשיאודותצלילה וטיוליםשונותגלריהספר מבקריםמפת האתרenglish
צלילה וטיולים > האיים המאלדיבים 2007 > הספינה MV Fathima > יומן צלילות > סיבוב במאלה

ספארי צלילה באיים המאלדיבים, אוקטובר 2007: יומן צלילות

4.10.07
מזג האויר לא היה לטובתנו. גשם כבד, רוח חזקה וים גבוה.כל אלו גרמו להרגשה פיזית קרה ובאמת היה קר לכולם. מזל שהבאתי עימי חלוק רחצה. בישראל עוד חשבתי שזה מיותר לקחת חלוק מגבת לחום וללחות של האיים המאלדיבים, אבל מסתבר שעשיתי נכון.
אנחנו נמצאים במרחק מה משדה התעופה של מאלה. עוברות כמה שעות טובות מאז שהגיעה כל הקבוצה בשעה 9 בבוקר עד שעשינו את צלילת הצ'ק דייב בשעה 15:00. זו היתה גם הצלילה היחידה שעשינו היום.

מתישהו במהלך הספארי כשמזג האויר השתפר קצת

צלילה 1 | אתר: Maagiri / North Male Atol | זמן צלילה: 52 דקות | עומק מקס': 24.6 מ' | עומק ממוצע: 11.9 מ' | טמפ': 29°

צלילת צ'ק דייב די משעממת, להקות בינוניות של Sweet Lips ו-Blue trigerfish. יוצאים מהצלילה למזג אויר סוער עם רוח חזקה שמעיפה חזק את טיפות הגשם עלינו. כל מה שאני מפנטז עליו זה רק מקלחת חמה, אבל את זה אין על הספינה, רק מים קרים. אני מתחיל לחשוש איך אני מעביר שבוע צלילות במזג אויר כזה, עם שורטי, בלי מקלחת חמה..
חוץ מהדייב מסטר המקומי, אין עוד מישהו שדואג לצוללים באופן ישיר. שאר הצוות הם עובדי הדוהני (2) וצוות המטבח (3). ישנה הרגשה מאד לא מקבלת פנים, כאילו שאנחנו מפריעים להם, מאד לא בכיוון של "שילמתם הרבה כסף כדי להגיע לחופשת צלילה במאלדיבים ואנחנו נדאג שתהנו", מאד קורקטי וקר. גם ענין השתייה כואב על גבול הבטיחותי. אוקיי, כאן זה המאלדיבים והכל יקר פה, אבל העובדה שאין שתיית מים חופשית על הספינה זה דבר מקומם שנוגד כל היגיון בטיחותי בזמן צלילות. על כל ספינה אחרת שהייתי בה, תמיד היה מיכל מים גדול כדי שאנשים יישתו ולא ייתיבשו. שתייה חמה? לא משהו זמין, אם מוצאים הברמן צריך לבקש ממנו ולהמתין. מה כבר אנשים מבקשים? מיחם ונס קפה פשוט של נסטלה? קמצנות שלא מובנת לי. מחר בבוקר אנחנו אמורים לצלול במנטה פוינט. התקווה היחידה שלי כרגע היא שלפחות הצלילות יהיו טובות.

5.10.07
בן זוגי לצלילות היה קלייב הבריטי, בחור נחמד בן 62 שעוסק בכל דבר שמתחבר עם אקסטרים: אופנועים, מכוניות ספורט, צניחה, גלישה, צלילה (טכנית, מערות, מערכות סגורות) בקיצור כל דבר שאפשר לחשוב עליו. הוא היה באדי מעולה וגם למדתי דבר או שניים ממנו על צלילות.
הבוקר הראשון של הספארי. קמתי בשש בבוקר כדי לסדר את המצלמה ולשתות קפה בנחת לפני שכולם מתעוררים. המצב בחוץ לא נראה טוב: רוח חזקה, גשם חזק, גלים גבוהים, בהחלט לא מתאים לחוברת של המאלדיבים שאני מחזיק ביד וכתוב עליה: "Maldives - the sunny side of life".
עושים תדריך צלילה למנטה פוינט שבו יש סיכוי של 100% לפגוש מנטות בתחנת הניקוי, בעצם כמה מנטות ביחד. יצאנו עם הדוהני לים. אנחנו באמצע של סופה טרופית כלשהי אבל מקווים לטוב. כשמגיעים לאתר, תנאי הים לא מאפשרים אפילו קשירה של הדוהני למצוף. מוחמד קופץ כדי לבדוק זרמים. כמה מאות מטרים מאיתנו, דוהני של ספינה אחרת פשוט טובע בגלל תנאי הים. מוחמד מחליט לוותר על הצלילה וצלילות הבוקר שלנו מתבטלת. אנחנו עושים את דרכנו חזרה לספינה לארוחת הבוקר. הים הגבוה לא מאפשר אפילו להיקשר לספינה ואנחנו נאלצים לקפוץ למים ולשחות כדי להגיע לספינה. אנחנו קרים ורטובים והמחשבה שאין מקלחת חמה כדי להתחמם, מדכאת אותי עוד יותר. סוף סוף אני בספארי במאלדיבים ואני חווה אכזבה אחרי אכזבה. אחרי ארוחת הבוקר הספינה סוף סוף זזה למקום כלשהו. יוצאים מהמעגן כדי לחפש אזור עם ים יותר שקט.
אחרי שהתרסקתי לשינה עמוקה אני מתעורר. כמעט צהריים ואני עדיין יבש בספארי הזה. יותר מ-24 שעות על הספינה ורק צלילת צ'ק דייב..

צלילה 2 | אתר: Guhri Thila / South Male Atol | זמן צלילה: 42 דקות | עומק מקס': 26.2 מ' | עומק ממוצע: 15.9 מ' | טמפ': 28°
***
בצהריים מזג האויר השתפר פלאים אחרי שעברנו לאטול מאלה הדרומי. דבר ראשון: הים רגוע, הגשם פסק ופה ושם נראות פיסות שמיים כחולות. האתר הזה הוא גם מנטה פוינט אך הסיכוי לפגוש במנטות נמוך בהרבה מאשר באתר הקודם בו התבטלה הצלילה. התחלנו את הצלילה בלי זרם אך ככל שהתקרבנו לתעלה הזרם התחזק. בדרך היו שוב להקות של blue trigerfish וקבוצה של שישה נפוליאונים. בכלל הנצרנים הכחולים הצעירים היו שם בכמויות גדולות, כמו שבים האדום הפזיות הכתומות הן חלק בלתי נפרד מהריף.

מנטה ענקית, אך רחוקה קצת

בתעלה עצמה היתה מנטה ענקית שחורה. סוף סוף מנטה ראשונה בספארי. בהמשך היו עוד כמה אבל רחוקות מדי. המנטה הזו בהחלט שיפרה את מצב הרוח. עם מוטת כנפיים של 6 מטרים זה היה מחזה מרהיב, כמו חללית גדולה שמרחפת מסביבנו. החיסרון הגדול בעונה הזו: הראות. בצלילה הזו היתה ראות של 10 מטרים. ככלל הראות לא היתה טובה (גם בגלל הים הסוער) והיתה בין 5 מטרים במקרה הרע ל-15 מטרים במקרה הטוב. בכל טווח ראות המים היו עכורים.

צלילה 3 | אתר: Anga Faru / South Male Atol | זמן צלילה: 51 דקות | עומק מקס': 19.8 מ' | עומק ממוצע: 12.2 מ' | טמפ': 29°

בשעה 15:30 אנחנו שוב במים בעוד מנטה פוינט. האתר יחסית רדוד עם זרמים חזקים, קרקע חולית עם מרבצי אלמוגים קטנים. אכן ראינו מנטה אחת בינונית, אבל זהו. היא היתה רחוקה ולא התקרבה אלינו.

6.10.07
צלילה 4 | אתר: Medu Faru / South Male Atol | זמן צלילה: 41 דקות | עומק מקס': 26.9 מ' | עומק ממוצע: 15.5 מ' | טמפ': 29°
***

צלילת זרם מטורפת, זרם חזק מאד. ניצפו כמה דגי טונה, נפוליאון ענק, white tip אחד, להקות של moorish idol ותוכינונים.

אחרי ארוחת הבוקר אנחנו חוצים את האטול ממזרח למערב ובאמצע הים שוב סופה. גשם, רוח חזקה וגלים ששוטפים את הסיפון העליון. הספינה כולה זזה למעלה ולמטה ולכל הכיוונים. אחרי כשעה כזו מזג האויר משתפר, קצת מתבהר ואנחנו ממשיכים.

צלילה 5 | אתר: Omandhoo Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 41 דקות | עומק מקס': 27.7 מ' | עומק ממוצע: 16.8 מ' | טמפ': 30°
***

צלילת זרם, כמה טונות באורך של מטר וחצי, שוב עשרות נצרנים כחולים, פרפרונים, אלמוגים קשים יפים ומערות. הריף היה יפה יחסית והזכיר במקצת את ה-small passage בסיני.

צלילה 6 | אתר: Vilamendhoo Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 51 דקות | עומק מקס': 20.4 מ' | עומק ממוצע: 12.8 מ' | טמפ': 29°

צלילת ריף יפה, בלי זרמים ועם ראות גרועה של חמישה מטר. כמה בטפישים גדולים, להקות של נצרנים כחולים, sweetlips, פרפרונים, Clown trigger fish.

להקת sweetlips ולוטיינים

אחרי הצלילה מקלחת מהירה וקרה ואנחנו עולים על הדוהני כדי להגיע לאי מקומי. קצת מאכזב לראות שהרחוב הראשי של האי מלא בחנויות לתיירים.

אי קניות לתיירים. כרגיל המגע עם המקומיים לא עובר את יחסי המסחר

רק שבינתיים עוד ענן שחור מתיישב מעלינו ואנחנו נרטבים לגמרי. יש לנו שעתיים להעביר בגשם וברוח. השילוב של הגשם והרוח מציק ונהיה ממש קר בבגדים קצרים. אני רק חושב על חום הגוף שהולך לאיבוד. כמה מהבנות בקבוצה מתלהבות מהחנויות וחוזרות מלאות במזכרות מקומיות במחירים מופקעים, לא אחרי שאחת מהן נזפה על המוכרת שיש בחנות שיריון של צב ים למכירה "זה לא חוקי!"... בינתיים אני מוצא מקלט בתוך תא טלפון ציבורי באי גשום באמצע האוקינוס ההודי. סוריאליסטי עבורי. זה שאין מקלחת חמה בספינה כבר אמרתי?

7.10.07
צלילה 7 | אתר: Don Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 47 דקות | עומק מקס': 26.8 מ' | עומק ממוצע: 16.5 מ' | טמפ': 29°

קמנו בבוקר, השמש זורחת ולא דרך עננים. בהחלט שינוי מרענן בספארי שלנו. אחרי התדריך מגיעים לאתר. ביום טוב עם זרמים וראות טובה האתר הזה בוודאי מעולה. לנו לא היו זרמים וכרגיל הראות לא היתה משהו. שלושה כרישי white tip ישנו על הקרקעית, קצת להקות דגים. על צד אחד של הריף יש כמה אלמוגי מניפה לא גדולים. סה"כ צלילה בסדר..
בדרך חזרה על הדוהני השמש כבר ממש זורחת, כמעט ואין כיסוי של עננים ואני לא מאמין-אצטרך להשתמש במשקפי שמש. אי אפשר להגיד ששום דבר לא משתפר כאן.

אחרי הצלילה הראשונה צוות הספינה מתחיל בחיפושים אחר כרישי ליוויתן, או לפחות כך הם טענו. אנחנו מגיעים לאתר שאולי נזכה לראות בו כרל"ו . בחוץ שמש וחם ונראה שתנאים אידאליים כאלו יתאימו גם לצלילה מוצלחת.

...Here comes the sun and it's alright

בתדריך מוחמד אומר שהיום נעשה רק שתי צלילות כי ביזבזנו זמן בלחפש כרישי ליוויתן ואמירה זו מעצבנת כמה מאיתנו.

צלילה 8 | אתר: Maamigli (outside) / South Ari Atol | זמן צלילה: 50 דקות | עומק מקס': 23.2 מ' | עומק ממוצע: 14.6 מ' | טמפ': 29°

צלילה גרועה: בלי זרמים, ריף משעמם, אין דגה, כלום. אחרי הצלילה הזו כולם יוצאים מבואסים מהמים. צלילה של שעמום אחד ארוך שמתפרס על פני 50 דקות. בשלב הזה גם האופטימיים שבינינו מטילים ספק ביכולתו המקצועית של הדייב מסטר בכל מה שקשור לבחירת אתרים.

צלילה 9 | אתר: Vakarufalhi Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 49 דקות | עומק מקס': 21.0 מ' | עומק ממוצע: 14.9 מ' | טמפ': 29°

בעקבות לחץ מהקבוצה עושים צלילה שלישית. ראות גרועה של 5 מטר, כמה מורנות, כמה דגי ריף וחוץ מזה כלום. ממש סתם צלילה.

8.10.07
צלילה 10 | אתר: Kudara Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 49 דקות | עומק מקס': 28.7 מ' | עומק ממוצע: 15.9 מ' | טמפ': 29°
***

צלילת ריף יפה, אפילו הראות השתפרה מאד, הרבה דגה, white tip צעיר ישן על הקרקעית, בטפישים גדולים, גרופרים ענקיים.

להקות של בטפישים גדולים דווקא היו

צלילה 11 | אתר: Angaaga Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 50 דקות | עומק מקס': 25.3 מ' | עומק ממוצע: 15.5 מ' | טמפ': 30°
***

היום הזה כנראה עומד בסימן השתפרות, אבל לאו דווקא מהסיבות הנכונות של חיות גדולות, אלא כי פשוט מצליחים להנות יותר מהצלילות. הצלילה היתה בהחלט טובה: להקות דגים, הרבה בטפישים, ארבעה צבים בצלילה אחת, בהחלט נחמד בעיקר שגם הראות השתפרה

צלילה משופרת: צב בחברת זהרון

צלילה 12 | אתר: Digga Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 52 דקות | עומק מקס': 22.0 מ' | עומק ממוצע: 11.6 מ' | טמפ': 30°
****
אתר מדהים! בעיקר בזכות גן האלמוגים שנמצא בראש הריף בעומק של 5 מטרים. שטח נירחב של אלמוגי שולחן גדולים, בצפיפות, שנלחמים על אזור מחייה. הנוף התת מימי כמו לקוח מסרט טבע על איך צריכה להיראות שונית אלמוגים. האמת היא שלא חשבתי שבמאלדיבים אפשר למצוא ריפים כאלה ושרוב העניין הוא רק בחיות. גם שאר האתר מאד יפה: הרבה אלמוגים, מערות וכוכים שמעניקים לאתר נוף דרמטי.

לקראת סוף היום אנחנו יורדים לאי קטן כדי לנוח קצת. זה אי שמשמש מקומיים לפיקניקים. שעה על האי וחוזרים לספינה. זה תמיד נחמד להרגיש קרקע מוצקה כשנמצאים שבוע על הים.

חלק קטן העדשה לא רחבה מגן האלמוגים הגדול
חלק קטן, בעדשה לא רחבה, מגן האלמוגים הגדול

שעה על יבשה

9.10.07
צלילה 13 | אתר: Digga Thila / South Ari Atol | זמן צלילה: 52 דקות | עומק מקס': 28.0 מ' | עומק ממוצע: 14.6 מ' | טמפ': 29°
***

צלילה חוזרת באתר. בכחול העכור נצפו שני כרישי white tip אבל הם היו רחוקים, שני sting rays וכמובן בסיום הצלילה גן האלמוגים.

שני sting rays

עוד חלק מגן האלמוגים

צלילה 14 | אתר: Lhamiyaruga Thila / North Ari Atol | זמן צלילה: 50 דקות | עומק מקס': 25.6 מ' | עומק ממוצע: 15.5 מ' | טמפ': 29°
***

האתר הוא shark point, שכמו שמו, הוא מקום שיכולים למצוא בו כרישים בסבירות יותר גבוהה. התחלת הצלילה היתה נגד הזרם והמתנה על הקרקעית לכרישים, אבל הם לא באו. אחרי כמה דקות המתנה המשכנו עם הזרם והתחלנו להקיף את הריף. לקראת סוף הצלילה ראינו שני כרישי white tip בשעת אכילת דגים בריף, בהחלט מחזה יפה. גדול הכרישים היה בן מטר למטר וחצי.

white tip מחפש אוכל

צלילה 15 | אתר: Mayya Thila / North Ari Atol | זמן צלילה: 52 דקות | עומק מקס': 22.0 מ' | עומק ממוצע: 14.3 מ' | טמפ': 30°

גם shark point. צלילה שהיתה יכולה להיות טובה אם היו זרמים. לא היו זרמים ומטבע הדברים גם כרישים לא היו. באמצע הצלילה פגשנו על הקרקעית כריש אחד (בכל זאת) ודיונון.
לשם שינוי הוצעה גם צלילת לילה (היחידה בספארי), אני ויתרתי.

white tip

10.10.07
זהו יום מעצבן מבחינה מנהלתית. זהו עוד לא היום האחרון של הספארי (מחר יורדים מהספינה) ומודיעים לנו שהיום נצלול רק שתי צלילות בלבד. לא רק זאת, אלא במקום לחזור לכיוון מאלה כמה שיותר מוקדם ולהספיק לצלול באתרי מנטה פוינט טובים, אנו נאלצים שוב לצלול בצלילת בוקר מוקדמת באתר שצללנו בו אתמול כי יש שני גרמנים שיש להם טיסה שמתנגשת בזמנים עם הצלילות. למרות המחאות שזו בעיה שלהם שאין להם מרווח של 24 שעות בין הצלילות לטיסה, אחנו נאלצים לעבוד לפי התוכנית של מוחמד.

צלילה 16 | אתר: Mayya Thila / North Ari Atol | זמן צלילה: 51 דקות | עומק מקס': 28.0 מ' | עומק ממוצע: 15.2 מ' | טמפ': 29°
***

מתחילים את הצלילה בשעה מוקדמת מאד. 06:15 ואנחנו במים. הזרם חלש, יש כמה כרישי white tip וכמה ברקודות וטונות בודדות. בגלל הזרם החלש זה לא היה מלהיב כמו שכולם ציפו.

white tip

לאחר הצלילה מרימים עוגן מזרחה לכיוון מאלה, מרחק של כ-60 מיילים ימיים שייקח לנו כארבע שעות.

צלילה 17 | אתר: Lankan (outside-paradise island) / North Male Atol | זמן צלילה: 42 דקות | עומק מקס': 23.8 מ' | עומק ממוצע: 17.7 מ' | טמפ': 30°
****

הזרמים היו חזקים מאד, כל כך חזקים שלא איפשרו לי להפעיל את המצלמה. ראינו שלוש מנטות שממש רק באו והלכו ולא נתנו הצגה טובה, שלושה צבים ונפוליאונים גדולים. כמה מסקנות מהצלילה הזו:
-reef hook זה דבר הכרחי מאין כמוהו בצלילות זרם חזקות במאלדיבים.
-צלילות זרם עם חליפה קצרה=פציעות קלות ברגליים ובבירכיים כשמנסים להתייצב על הקרקע בהמתנה בתחנת הניקוי. בירכיות מנאופרן או חליפה ארוכה זה דבר שמאד עוזר.
ובכל זאת, למרות הזרמים, איכשהו תמונה אחת מהאתר:

הציור השבועי לילד: היכן המנטה?

11.10.07
זהו, נגמרו הצלילות. כולם היו בטוחים שלפחות תהיה צלילה אחת היום, אבל לא. אנחנו תקועים על הספינה כמעט 24 שעות עד שיורדים ממנה, בזבוז זמן נוראי ושיעמום. אם הייתי יודע, הייתי מתכנן את הטיסה חזרה להיום במקום מחר בערב. כולם כבר רוצים לרדת מהספינה, לרובנו זה לא היה ספארי מוצלח גם בגלל כוח עליון של תנאי ים, ראות וחיות, אבל בעיקר בגלל הצוות והספינה. על הדוהני בזמן הצלילות היו רק שני עובדים, אחד על ההגה ועוד אחד שלא הצליח ממש לעזור לכולם. אני לא רוצה לחשוב על הצפיפות והבלאגן כשהספינה מלאה לגמרי. יש לי עכשיו יום וחצי לשרוף עד הטיסה חזרה לקולמבו ומשם לירדן והביתה.