ראשיאודותצלילה וטיוליםשונותגלריהספר מבקריםמפת האתרenglish
צלילה וטיולים > האיים המאלדיבים 2002 > צלילה > יומן צלילות > כל השאר > וידאו

האיים המאלדיבים, אפריל 2002: יומן צלילות

את יומן הצלילות רשמתי אחרי כל צלילה או בסוף יום צלילות. ככלל, הצלילות היו קצת מאכזבות ביחס למה שציפיתי מהמאלדיבים. אם אתם רוצים רק צלילות נטו, לכו רק על ספארי צלילה. אני מניח שהצלילות בספארי הן הרבה יותר מוצלחות. אם אתם רוצים גם צלילות וגם מנוחה/חופשה, לכו על אי, רק מה, תסעו רק בעונה הטובה לצלילות.
ידעתי שאפריל הוא לא החודש הכי מוצלח במאלדיבים. זוג ישראלי שהיה בפילית'יו באמצע מרץ, טען שהצלילות היו מדהימות. לעיתים אפילו שבוע או שבועיים בתיזמון הנסיעה עושים את כל ההבדל. הזרמים בין האוקינוס לאטול וכמות הפלנקטון במים, הם הם שעושים את ההבדל בין צלילות של סוף הדרך, לבין צלילות, איך נאמר, קצת מאכזבות.
עדיין, למרות הכל, הצלילות היו מהנות. אמנם שונות ממה שרגילים בים האדום ושונות ביחס למה שציפיתי, אבל ראיתי גם דברים יפים ומענינים בפעם הראשונה. בכל צלילה ביומן, מצורף גם קישור לתיאור האתר כפי שמופיע באתר האינטרנט של מועדון הצלילה.

על הדוהני בדרך לManta Point
על הדוהני בדרך ל-Manta point

23.4.02 צלילה 1: צ'ק דייב+HR
31 דקות / 23.5 מטר

הגענו המועדון ופגשנו שם את סטפן המנהל ואת קאי, המנהל החדש שיחליף את סטפן. את קאי פגשנו לראשונה בטיסה וגם לו זוהי הצלילה הראשונה בפילית'יו. לאחר שסידרנו את ציוד הצלילה, לקחנו מיכלי נייטרוקס (32%), קבוצת הצוללים החדשים נפגשת במעגן. בצ'ק דייב המדריך רואה שאתה מסוגל להתאזן, לרוקן מסיכה וגם שהצולל עצמו יבדוק כמה משקולות הוא צריך (4 ק"ג עם חליפה קצרה). בסיום הבדיקה יצאנו לצלילה הראשונה. טילוף של 20 מטר ויצאנו מהלגונה אל הריף.
ה-HR שמסביב לאי הינו קיר אלמוגים קטן שיורד עד לעומק של 40 מטר ונגמר בקרקע חולית. אז מה יש לראות שם: אלמוגים, בעיקר רכים ובוודאי שלא בכמויות ובצבעים של הים האדום, דגים מסוגים שונים, לא רבים אמנם, כוכבי ים ודיונונים.

23.4.02 צלילה 2: Airport Corner
24 דקות / 29 מטר

אתחיל מהסוף: במילה אחת: מאכזב. בשתי מילים: מאכזב מאד.
כבר בצהריים, עננים כבדים כיסו חלק מהשמיים. היה למעשה חשוך. כשהגענו לאתר, אחד המדריכים נכנס למים כדי לבדוק את הזרמים (בדיקה שעורכים לפני כל צלילה) וחזר עם פרצוף חמוץ משהו. אח"כ כבר הבנו למה. קפצנו למים, ראות של 15 מטר ודי חשוך בגלל העננות. זרמים בינוניים עד חזקים שהשתנו בכיוונם תוך כדי הצלילה ולא עשו לנו טוב. מעט מאד אלמוגים ושיעמום מוות מבחינת דגים וחיות. בעומק הבחנתי בכריש בודד שנעלם משדה הראייה עוד לפני שסימנתי לבן זוגי את סימון הכריש. פה ושם דגים, להקה שבמקרה הטוב מנתה 30 פרטים, ושני כוכבי ים בקוטר מטר.
הזרמים החזקים והמשתנים, חוסר האור ומחסור חמור בבע"ח, גרמו לי לרצות לסיים את הצלילה הזו. חבל, אך מקווה שהצלילות הבאות יהיו יותר מוצלחות.

24.4.02 צלילה 3: M&M Reef
30 דקות / 23 מטר

ריף זה עולה מעומק של 30 מטר עד פני הים, במרחק של עשרות מטרים מאי מיושב במקומיים. הריף הסלעי גולש כלפי מטה, כשבאזורים מסוימים הסלעים יוצרים שיפולים בולטים כלפי חוץ ומתחתם מעין מערות פתוחות (Overhangs) שעליהן מפוזרים אלמוגים, אם כי מעטים. לא נצפו שום חיות מיוחדות, שום צבעוניות מהממת, אבל צלילה "נחמדה". אם צלילה במאלדיבים מוגדרת כ-"נחמדה" אני מניח שיש פה בעיה מסויימת.

24.4.02 צלילה 4: Birds' Island
45 דקות / 18 מטר

במרחק של 15 דקות הפלגה מהאי, נמצא "אי הציפורים". אי קטנטן שעליו קצת חול ומשמש כבית גידול לציפורים. מסביבו ריף שיורד במדרון עד 30 מטר. התחלנו את הצלילה בעומק של 17 מטר. לאחר שראינו שאין הרבה מה לראות גם מבחינת אלמוגים וגם מבחינת דגים, התחלנו לעלות ובהמשך הצלילה היינו בעומק רדוד של בין 5-10 מטרים. כמו בהרבה ריפים, זרמי הים או התערבות זדונית של דייגים משנים עברו, השחיתו את הריף. רב הריף בריא מאד, אבל ישנם איזורים שבהם הריף נראה כמו אחרי שימוש בפצצות עומק: הרוס, מנוצץ ושטוח. בחלק הבריא של הריף ישנם המון אלמוגים רכים, מספר לא מבוטל של אלמוגים קשים, הרבה דגים, בעיקר ביחס לצלילות הקודמות ."דגי ים סוף" המוכרים והטובים: תוכינונים, פרפרונים, וקיסרים. להקה יחסית גדולה (200 פרטים) של דגים כסופים בעלי פס תכלת לאורכם הופיעה והקיפה אותנו - סוף סוף מחזה מרהיב. פה ושם כוכבי ים, הרבה דגים שמזכירים בצורתם נאפוליונים, אבל שחורים (מן הסתם נאפוליונים שחורים). צלילה רגועה ויפה. הריף הוא פחות ציבעוני ממה שאנחנו רגילים לראות באילת "אפילו".

25.4.02 צלילה 5: Ayer's Rock
35 דקות / 16 מטר

ריף קטן שעולה מעומק של 60 מטר עד פני הים. ריף בריא מאד וצבעוני מאד שבנוי מהמון כוכים ומערות. ישנם גם כוכים שמגיעים עד גודל של 4x4 מטר. המון אלמוגים ודגים.ניצפה גם Frogfish.

25.4.02 צלילה 6 : Filitheyo Tila
רק 25 דקות / 25 מטר

אחרי הצלילות הרגועות/שקטות/משעממות(?), מגיעה צלילה שעל כמותה חושבים שאומרים "מאלדיבים". אתר הצלילה הזה נמצא כ-5 דקות הפלגה מן האי, ומתוקף חוק מקומי, הוא אחד מכמה אתרים שהוכרזו כשמורות טבע מוגנות. ההבדל הגדול בין הצלילות הקודמות, לצלילה הזו, הוא מיקומו של אתר הצלילה עצמו. הצלילות היותר קלות הן בתוך האטול עצמו והצלילות היפות יותר והמאתגרות יותר הן בתעלות בשולי האטול, היכן שהמים יוצאים ונכנסים מן האוקינוס לתוך האטול. הצלילות האלה הן צלילות זרם (לרב זרם חזק) והן קשות יותר מבחינה פיזית. אתר הצלילה הזה בנוי משלוש גבעות קטנות שעולות לעומק של 18 מטר. בשל הזרמים ניתן לראות רק אחת מהן בכל צלילה. בצלילה הזו הראות היתה נמוכה, כ-10 מטר לערך, אך מהירידה למטה, המחזה היה מרהיב: להקות ענקיות של דגים מסוגים שונים שמונות מאות פרטים(!),טונות ו-White Tip אחד. הדגים פשוט מילאו כל ס"מ אפשרי בשדה הראיה. הזרם, כדרכו בקודש, השתנה במהלך הצלילה ובלית ברירה נסחפנו עימו. את הצלילה סיימנו מאות מטרים מהנקודה שתיכננו, אבל סיימנו אותה עם חיוך דבילי מאוזן לאוזן..
בעליה לספינה הגשם הכבד עדיין המשיך לרדת, ולהקה של כמה עשרות דגים מעופפים ערכה הופעה מעל המים.
אתר חובה!

26.4.02 צלילות 7+8: (Kudafalhu (Manta Point
40 דקות / 20מטר + 42 דקות / 21 מטר

במועדון היה כתוב שזוהי הזדמנות אחרונה לראות מנטות העונה.
ההפלגה היא לצידו המערבי של האטול, כשעה וחצי לכל כיוון. ההפלגה עצמה היתה יפה: עוד ועוד איים קטנים וגדולים, מיושבים ולא מיושבים והכל ביום מלא שמש, ללא עננות בכלל. הכל היה יכול להיות מושלם, אילו היינו רואים מנטות...
אתר הצלילה הוא התעלה רחבה שמחברת בין האטול לים. ישנן שתי תחנות ניקוי של מנטות, אחת בכל צד של התעלה, ממוקומות כמעט זו מול זו.
בצלילה הראשונה הזרם הגיע מחוץ לאטול. ירידה למים, לעומק של 18 מטר והזרם מחליט להשתנות. החלנו ניסחפים מאיזור תחנת הניקוי, ועם כל הקבוצה עוצרים, ממתינים כמה דקות ומקווים שהזרם ישתנה חזרה. כל הקבוצה, למעט אנוכי ובן זוגי לצלילה זו, גארי האנגלי, מחליטים להתאמץ הרבה ולשחות נגד הזרם. אנחנו, אחרי ניסיון של כמה דקות בפול גז עם הסנפירים, ללא התקדמות של מטר, מחליטים לוותר, מנופפים לתחנת הניקוי לשלום וממשיכים לצלול בתעלה יחד עם הזרם. אמצע התעלה עצמה הוא חולי ומשני צידיו הריף. לאורך עשרות המטרים בצלילה הזו מרבצים שטוחים של אלמוגים, אך ללא הרבה דגה. לאחר הפסקת הצהריים, עוד ניסיון נוסף לפגוש מנטות. הפעם הזרם יוצא מן האטול. מגיעים לתחנת הניקוי הראשונה, נאחזים בזהירות בין האלמוגים ומחכים כ-5 דקות. כלום לא קורה ואנו חוצים לצידה השני של התעלה, לתחנת הניקוי השניה. גם שם ממתינים מספר דקות ומנטות אין. כולם סורקים את המים לכל הכיוונים בתקווה לראות איזו מנטה מתקרבת. לפעמים במצבים כאלה, בקצה הראות (20 מטר), מדמיינים שהדג שמגיח ממול הוא תחילתה של מנטה, הלב מתחיל לדפוק מהר, אבל כשמבינים שבסה"כ זהו "עוד דג", הדופק חוזר לקדמותו. זהו, כבר עומדים על 60 בר במיכל ועולים.
את המנטות נראה או בצלילות הבאות או בחופשת הצלילה הבאה.

Manta Point ביום טוב

27.4.02 צלילה 9: Two Brothers
34 דקות / 28 מטר

צפונית לפילית'יו, תעלה עם שתי גבעות. בגלל הזרמים צללנו רק בגבעה הדרומית. צלילה נחמדה, עם הזרם, לאורך הריף. הרבה אלמוגים והרבה דגים. בסוף הצלילה, בחניית הבטיחות, בראש הגבעה, שטח גדול של 50 מ"ר של שושנות ים.

27.4.02 צלילה 01: Dolphins Corner
60 דקות / 18 מטר

שוב, לקראת הצהריים, השמיים התקדרו והחל לרדת גשם טרופי כבד.
אבל הצלילה הזו היא היפה עד כה מבחינת העושר התת-ימי והכיפיות של הצלילה עצמה. הצלילה החלה בקצה התעלה שבצד האטול, לכיוון היציאה לים. צלילה בעמוק ממוצע של 15 מטר בריף בריא מאד, הרבה אלמוגים כחולים ושחורים ודגה רבה. כבר בתחילת הצלילה מנטה אחת (הראשונה סוף סוף!!!) טסה מעלינו וישר נעלמה. אחריה כבר שמענו שריקות של דולפין שגם הוא שחה כמה מטרים מעלינו וביקור חפוז של סטינגריי מנוקד, שבא, הציץ ונעלם. המשך הצלילה עם הזרם שלקח אותנו לאורך הריף עם להקות דגים, קופסנונים גדולים בגודל של חצי מטר ונפוליאונים.

28.4.02 צלילה 11: Seven Stingrays
28, מטר / 32 דקות

לקראת סוף החופשה, כבר החל להיתפתח הומור שחור בקבוצה שלנו, ששמות אתרי הצלילה מתארים את מה שלא נראה (ע"ע manta point) וכך גם כאן, לא סטינגרייז ולא נעליים. שאלנו בבדיחות את ז'אק הדייבמסטר למה האתר הזה ניקרא 7 סטינגרייז, והוא ענה שמאז שצללו פה, ניצפו רק שבעה כאלה... באתר הזה 6 גיבעות שעולות לגובה ממוצע של 14 מטר. בגלל הזרמים, אין אפשרות לצלול בכל האתר. צללנו בגבעה הדרומית והגדולה, צלילה ממוצעת, ללא הפתעות, וללא משהו מיוחד לכתוב עליה..